NÆRHET - utstilling av Anna Berthelsen og Monica Bartok

Lørdag 9. nov.Lør. 9. nov. kl. 14.00
- Galleri

9.11-15.12.2024
Offisiell åpning Lørdag 9.11. kl. 14 ved Kristin Tofte Andresen, Fylkesdirektør for næring, kultur og kulturminnevern i Agder fylkeskommune.

Åpningstider lørdag og søndag kl 14-17

NÆRHET

Til stede
og sammen
i det som er
sårt og sterkt
verdifullt og vidunderlig

Med inspirasjon fra dette har utstillingen NÆRHET på Galleri Buen blitt skapt. Anna Berthelsen stiller ut maleri, grafikk og tekstile verk. Monica Bartok har forfattet spesialskrevne dikt.

Anna og Monica ønsker å knytte miljøet ute ved Buen tettere på utstillingslokalet, ved hjelp av fargebruk, materialer og stemning. Det å kombinere dikt og verk gir en ekstra dimensjon og forsterker det totale uttrykket. Duoen har samarbeidet med Mandals AS, en betydningsfull produsent av slanger til ulike industrier/ næringer i hele verden. Anna har fått bruke deres råmaterialer, kompetanse og ferdige slanger til sine verk i utstillingen.
Mandals AS jubilerer med imponerende 250 år i 2025, som den eldste bedriften på Sørlandet.

Utstillingen er stedsrelatert - kunstnerne synes det er givende å arbeide ut ifra et sted, der blant annet historien, stemningen, materialene og menneskene kan bli toneangivende for det endelige verket.

ANNA BERTHELSEN

Berthelsen arbeider med maleri, grafikk og installasjoner. Overordnet tematikk gjennom mange år har vært LANGSOMHET/SLOW og mellommenneskelige relasjoner som gjenspeiles i grenselandet mellom abstrakt og konkret uttrykk. De siste 18 årene har hun arbeidet som fulltidskunstner med atelier på kulturøya Odderøya i Kristiansand. Anna er medlem av Fellesverkstedet Myren Grafikk samt Norske Billedkunstnere. Hun har gjort mange større samskapingsprosjekt som for eksempel Slow Bridge i Kristiansand sammen med 5 300 barn. Hun har tidligere designet den prisbelønte kolleksjonen Babettes Linduk for Mandal Veveri. Berthelsen er representert på Victoria & Albert Museum, Universitetet i Agder Kunstsamling og H.M Dronning Sonjas Jubileumssamling.

MONICA BARTOK

Bartok er utdannet lektor med master i ledelse og har erfaring som lærer, rektor i grunnskole og studieleder for grunnskolelærerutdanningene ved Universitetet i Agder. Hun debuterte som forfatter med diktboken «Når livet slår - lev sterkt» i 2023 i tett samarbeid med Anna som illustratør.